Urbanistické řešení širšího centra města Karlovy Vary, soutěžní návrh (odměna)
Akce: |
Urbanistické řešení širšího centra města Karlovy Vary, veřejná anonymní urbanistická soutěž na zpracování ideového návrhu urbanistického a dopravního řešení širšího centra města
|
||
Místo: |
Centrální část města Karlovy Vary mimo lázeňskou oblast, cca 1,5 km2.
|
||
Zadavatel: |
Statutární město Karlovy Vary
|
||
Popis: |
Soutěžní návrh oceněný odměnou. Výňatek z autorské zprávy: Stávající město vytváří řada rozsáhlých zastavovacích formací, ale výrazný zážitek města je dán pouze lázeňskou částí s výraznými prostorovými předěly. Návrhem se snažíme na uvedené reagovat a vytvořit podmínky pro využití rozvojového potenciálu centrální části města. Stávající stav chceme korigovat na základě těchto principů: 1 - Potvrzení městotvorných os T.G. Masaryka/J. Bechera – Západní a T.G. Masaryka/J. Bechera – Sokolovská 2 - Vytvoření městského prostoru – náměstí Republiky – Chebský most – Nové náměstí 3 - Posílení nábřeží Teplé severně od Poštovního mostu jako hlavní osy lázní 4 - Transformace stávajících brownfieldů – pivovar – Krajská knihovna 5 - Zapojení pobřežního území na levém břehu Ohře do organismu města 6 - Zlepšení napojení Horního nádraží na město a na ostatní druhy VHD 7 – Potvrzení role řeky, zelených nábřeží a parku Meandru Ohře V základním schématu jsou definovány prvky urbánní (zastavěné a zastavitelné území) a prvky krajinné (nezastavitelné území), které využívají jedinečnost založení města. Potvrzujeme potenciál dokompletování městské struktury ve vazbě historického jádra, nové využití ploch podél Ohře a propojení severního města. Vnější prstenec zástavby, tvořený především severními celky s předpokládanou regenerací se snažíme pouze úměrnou mírou dokompletovat. Za podstatný impulz pro rozvoj města považujeme především lokalizaci nových aktivit celoměstského významu – krajská knihovna, krajské muzeum, vysokoškolský kampus. Vstup krajiny v ploše přírodního parku Ohře potvrzujeme v plném rozsahu. Hlavním přínosem je přímý kontakt rekreačních ploch a parků s centrem města a doplnění sportovních aktivit podél Ohře. Vycházkové trasy doplní nová propojení s vazbou na historickou část města.
Hodnocení poroty: Koncepčně kvalitní návrh, jehož přednost je v jeho komplexnosti. Řeší většinu podstatných urbanistických problémů širšího centra města, včetně propojení dnes od centra oddělených městských částí. A to reálně, s přiměřenou náročností navrhovaných opatření. Koncepce je verbálně přesvědčivá, ne vždy je ale průkazně promítnuta do konkrétní grafiky návrhu. Kapacitní a funkční je navržené dopravní řešení. Obsluha centra je zajištěna trojnásobným připojením na levobřežní páteřní komunikaci, s novým mostem v ose ulice Charkovské, s novou komunikací vedenou paralelně s ul. Západní. Reálné je zklidnění Chebského mostu a naplnění jeho významu jako spojovacího článku centra s levobřežním městem. Deklarované vytvoření městského prostoru na náměstí Republiky ale v návrhu není důsledné, stejně jako přímý kontakt zelených břehů Ohře s městem. Reálný, funkční a kapacitní je návrh rozvoje terminálu veřejné dopravy v jeho současné pozici v prostoru dolního nádraží. Prostorově problematické by bylo plné napojení ostrovského mostu na průtah.
|
||
Autoři: |
Ing.arch. František Novotný - urbanismus, vedoucí autorského kolektivu Ing.arch. Jaroslav Suchan - urbanismus Ing.arch. Karel Wirth - urbanismus Ing. Jiří Křepinský - doprava Ing. arch. Petr Preininger - doprava Ing. Martin Vachtl - doprava
|
||
Spolupráce: |
doprava:
vizualizace:
|
Ing. Antonín Žižkovský Ing. Pavel Tikman Jiří Gregor
|
|
Rok: |
2013
|
|