Urbanistické řešení širšího centra města Karlovy Vary,  soutěžní návrh (odměna)

 

 

Akce:     

Urbanistické řešení širšího centra města Karlovy Vary, veřejná anonymní urbanistická soutěž na zpracování ideového návrhu urbanistického a dopravního řešení širšího centra města

 

Místo:

Centrální část města Karlovy Vary mimo lázeňskou oblast, cca 1,5 km2.

 

Zadavatel:               

Statutární město Karlovy Vary

 

Popis:    

 Soutěžní návrh oceněný odměnou.

Výňatek z autorské zprávy:

Stávající město vytváří řada rozsáhlých zastavovacích formací, ale výrazný zážitek města je dán pouze lázeňskou částí s výraznými prostorovými předěly. Návrhem se snažíme na uvedené reagovat a vytvořit podmínky pro využití rozvojového potenciálu centrální části města.

Stávající stav chceme korigovat na základě těchto principů:

1 - Potvrzení městotvorných os           T.G. Masaryka/J. Bechera – Západní a

                                                                   T.G. Masaryka/J. Bechera – Sokolovská

2 - Vytvoření městského prostoru – náměstí Republiky – Chebský most – Nové náměstí

3 - Posílení nábřeží Teplé severně od Poštovního mostu jako hlavní osy lázní

4 - Transformace stávajících brownfieldů – pivovar – Krajská knihovna

5 - Zapojení pobřežního území na levém břehu Ohře do organismu města

6 - Zlepšení napojení Horního nádraží na město a na ostatní druhy VHD

7 – Potvrzení role řeky, zelených nábřeží a parku Meandru Ohře

V základním schématu jsou definovány prvky urbánní (zastavěné a zastavitelné území) a prvky krajinné (nezastavitelné území), které využívají jedinečnost  založení města.

Potvrzujeme potenciál dokompletování městské struktury ve vazbě historického jádra, nové využití ploch podél Ohře a propojení severního města. Vnější prstenec zástavby, tvořený především severními celky s předpokládanou regenerací se snažíme pouze úměrnou mírou dokompletovat.

Za podstatný impulz pro rozvoj města považujeme především lokalizaci nových aktivit celoměstského významu – krajská knihovna, krajské muzeum, vysokoškolský kampus.

Vstup krajiny v ploše přírodního parku Ohře potvrzujeme v plném rozsahu. Hlavním přínosem je přímý kontakt rekreačních ploch a parků s centrem města a doplnění sportovních aktivit podél Ohře. Vycházkové trasy doplní nová propojení s vazbou na historickou část města.

 

Hodnocení poroty:

Koncepčně kvalitní návrh, jehož přednost je v jeho komplexnosti. Řeší většinu podstatných urbanistických problémů širšího centra města, včetně propojení dnes od centra oddělených městských částí. A to reálně, s přiměřenou náročností navrhovaných opatření. Koncepce je verbálně přesvědčivá, ne vždy je ale průkazně promítnuta do konkrétní grafiky návrhu. Kapacitní a funkční je navržené dopravní řešení. Obsluha centra je zajištěna trojnásobným připojením na levobřežní páteřní komunikaci, s novým mostem v ose ulice Charkovské, s novou komunikací vedenou paralelně s ul. Západní. Reálné je zklidnění Chebského mostu a naplnění jeho významu jako spojovacího článku centra s levobřežním městem. Deklarované vytvoření městského prostoru na náměstí Republiky ale v návrhu není důsledné, stejně jako přímý kontakt zelených břehů Ohře s městem. Reálný, funkční a kapacitní je návrh rozvoje terminálu veřejné dopravy v jeho současné pozici v prostoru dolního nádraží. Prostorově problematické by bylo plné napojení ostrovského mostu na průtah.

  

 

Autoři:  

Ing.arch. František Novotný - urbanismus, vedoucí autorského kolektivu

Ing.arch. Jaroslav Suchan - urbanismus

Ing.arch. Karel Wirth - urbanismus

Ing. Jiří Křepinský - doprava

Ing. arch. Petr Preininger - doprava

Ing. Martin Vachtl - doprava

 

Spolupráce:               

doprava:

 

vizualizace:

 

Ing. Antonín Žižkovský

Ing. Pavel Tikman

Jiří Gregor

 

Rok:

2013